Showing posts with label Sæbe. Show all posts
Showing posts with label Sæbe. Show all posts

Friday, April 22, 2016

Billeder af mine udsalgssæber


Der er ikke så mange af hver, så først til mølle princippet.
Prisen er kr. 5,- pr. sæbe hvilket er under produktionspris. 
Sæberne kan sendes for købers regning. 
MobilPay er muligt. 

I mine sæber hvor der er tilsat duft er det udelukkende æteriske olier. 

Øverst er min skønne ansigtssæbe der er duftfri og indeholder mange dyre og plejene olier og sheasmør. 


En skøn og dekorativ sæbe lemon og poppy seed. Pragtfuld hånd- og badesæbe. / UDSOLGT!

Lækkert skummende og plejene sæbe til hænder og krop. 

Lavendelsæbe med tørrede lavendelblomster i. 

Så er der nogle blandede sæber, med hovedvægt af olivenolie, kokosolie. De ensfarvede sæber er fantastiske til småbørn. 
De farver der er i nogle af sæberne er godkendte mica-kosmetik farver. 






Ny skøn og frisk sommer sæbe

Da jeg bookede min første stand til loppemarked forleden, tænkte jeg at det ville være super bla. også at få ryddet ud i de sæber jeg har liggende, hvor der stadig er små 8-10 mdr. tilbage på holdbarheden. 
Så spirede tanken om at kreere et par skønne friske sommerdufte. 
Min første Sommerdrøm som nu lige er sat til side i forsæbningsproces er en dejlig frisk duft af lufttørret tøj nær en blomstermark....men der er altid et men, hvordan er duften efter forsæbningsprocessen? ..... holder den det jeg håber på eller ender jeg op med kostald😁...at fremstille sine egne sæber og selv blande duftolier er altid forbundet med en vis risiko... 
Min næste batch laver jeg i morgen. Den duft jeg håber på bliver en symfoni af citrus sød appelsin, grapefrugt og citronella eller kokosmælk med lavendel... Tror jeg lander på lavendel...så må citrus symfonien vente...det er måske også en smule juleagtig. 
Jeg lægger billeder op når jeg begynder at skære sæben. 
Tak fordi du kigger med, og husk du er velkommen til at stille spørgsmål enten her, på mail casafrost@gmail.com eller på min Facebook side Casafrost. 
Rigtig god St. Bededagsferie. 










Saturday, May 23, 2015

Anbefaling af min nye ansigtssæbe

Lene, den ansigts sæbe du har lavet her, er vitterlig helt fantastisk! Jeg må sige det var med skepsis jeg prøvede denne sæbe af, for jeg har altid haft svært ved at finde en sæbe der passer til min sarte og kombinerede hudtype. Det er en sand fornøjelse at anvende denne sæbe, der er mild og let duftende af...renhed :-) Hvilket også er den følelse jeg efterlades med efter badet: En mild og renskuret følelse, der varer ved hele dagen! Min hud er blevet bedre til at regulere sig selv, og jeg har fået flere komplimenter for min hud, efter at din sæbe er blevet en fast og uundværlig del af min morgen rutine. Tak for det!
Maja Haibrock

Du kan læse anbefalingen på min FB side CasaFrost.  Sæben koster kr. 30 pr. stk. ex. porto.


Wednesday, April 15, 2015

Bestilling og køb af sæbe

Jeg har endnu ikke oprettet en dedikeret hjemmeside til salg af mine sæber. Dette er en temmelig dyr fornøjelse, og da jeg opererer i det små endnu, så er det ikke så højt prioriteret.

Når man bestiller sæbe hos mig, så sendes en mail til casafrost@gmail.com med den/de sæber du gerne vil købe.

Jeg sender dig en mail tilbage med pris inkl. porto og mit mobilnummer, så betalingen overføres via MobilPay. Når jeg modtager besked om indgået betaling, sender jeg straks sæberne.

Tak for din ordre.

Spørg endelig hvis du vil vide noget om en specifik sæbe.

Mange hilsner

Lene

Saturday, March 28, 2015

Nye sæber klar til salg.... Du er også velkommen til at komme forbi oghente sæben i stedet for at få den sendt.


Så blev min lavendeldrøm klar.... og den dufter skønt.

Lækkert skummende og blødgørende - avokado olie er fantastisk ved huden.
Æteriske olier for duft. Lavendelknopper som pynt og i sæben.

Pris pr. sæbe kr. 25,- + porto. Vejer ca. 100-120 gram pr. stk. Holdbar til 04/16.



Orange creme er også klar... sart duft af sweet orange.

Indeholder: Avokado-, hørfrø-, oliven-, raps- og kokos olie, derudover shea- og kakaosmør og fløde.
Æteriske olier for duft.

Pris pr. sæbe kr. 25,- + porto. Vejer ca. 80-90 gram pr. stk. Holdbar til 04/16.


Orange chocoladedrøm

Indeholder: Oliven-, avokado-, kokos-, sød mandel-, raps- og hørfrøolie. Kakao- og sheasmør. Kakaopulver og æteriske olier for duft.

Pris pr. sæbe kr. 25,- + porto. Vejer ca. 100-120 gram pr. stk. Holdbar til 08/16.



Sweet spring

Indeholder: Sød mandel-, raps-, castor-, kokos-, palme- og olivenolie.
Æteriske olier for duft: Sweet orange, grapefruit & bergamot

Lækker cremet og plejende sæbe.

Pris pr. sæbe kr. 25,- - porto. Vejer ca. 110-130 gram pr. stk. Holdbar til 08/16.


Oliven perlesæbe

Navnet fordi sæben er så smuk perlehvid - uden tilsat farve eller duft.

Indeholder: Oliven-, castor- og kokosolie. Sheasmør. 2/3 af sæben består af olivenolie.

Denne sæbe er fantastisk til sart hud og ansigtet.

Pris pr. sæbe kr. 20,- + porto. Vejer ca. 80-90 gram. Den runde sæbe med mønster koster kr. 25,- + porto og vejer ca. 110 g. Holdbar til 03/17.



Pink Himalay salt sæbe - står omtalt her på bloggen...

Det er en skøn sæbe med masser af plejende olier og det særlige salts fantastiske egenskaber.

Pris pr. sæbe kr. 23,- + porto. Vejer ca. 110-125 g. Holdbar til 03/17.



Sunday, March 8, 2015

Himalayan salt sæbe

Så fik jeg prøvet at lave en lækker salt sæbe.

Himalayan salt er noget af det reneste salt der findes med utrolig mange plejende egenskaber. 

Pink Himalaya Salt Sæbe
 Bruges efter badet mens man stadig er våd. Sæben gnides i hænderne og overalt på kroppen som almindelig sæbe. Kroppen har godt af at få denne saltopløsning skyllet over sig jævnligt, da alle mineralerne og sporstofferne bliver absorberet direkte gennem huden på ion form. Det vitaliserer huden og holder den i form bedre og mere naturligt end nogen moderne hudplejemidler kan. Er særdeles effektiv mod hudlidelser som eksem, psoriasis, tør hud og lignede. Sæben virker kraftigt antiseptisk da bakterier ikke kan overleve så høje saltkoncentrationer. Den fjerner ubehagelig svedlugt, og kan derfor også bruges som en naturlig deodorant.



Billede af den færdige sæbe skåret i nogle meget hårde stykker sæbe. Saltet gør sæben meget hård, hvilket gør den drøj i brug.

Sæben er klar til salg. Pris pr stk. kr. 23,- + porto.

Sunday, February 1, 2015

Håndlavede sæber kan nu købes fra bloggen :-) med billeder.

Så er der pakket færdige sæber, der nu kan købes her på bloggen.

Priserne ligger mellem DKK 17 - 29,- pr. sæbe

1. Luksus face, hair & body soap - DKK 29,- fantastisk sæbe til både ansigt, hår og krop med skønt skum, dog ikke velegnet til farvet hår. Efterlader huden blød og lækker.


2. Luksus Shaving soap - DKK 20,- lækker barbersæbe, der efterlader huden blød og fugtet


3. Kaffe sæbe - DKK 20,-  fjerner lugt fra hænder samt exfolierer mildt. Plejende og blødgørende olier i sæben.


4. Kokos Rose sæbe - DKK 20,- dejlig skummende. Plejende og blødgørende sæbe


5. Kakao sæbe - DKK 17,- med plejende morgenfrue olie og kakaosmør


6. Minty Breeze - DKK 17,- dejlig skummende sæbe med frisk maskulin mint duft


7. Oliven sæbe - lille DKK 15,- stor DKK 20,- lækker oliven sæbe uparfumeret - UDSOLGT!


8. Swirl sæbe - DKK 25,- skøn sæbe med avokado olie, kakaosmør og ekstra plejende castor olie. Flotte farver udelukkende brug af godkendte kosmetik pigmenter. Upafumeret. Der ligger allerede billede på bloggen af denne sæbe.


Håber du har haft en dejlig weekend og er klar på en ny og fantastisk uge.

Friday, January 16, 2015

Lidt om min sæbe historie og billeder af Orange cream sæben... plus et par andre billeder

Det først billede er den Orange cream sæbe jeg lavede igår.

De orange pletter i sæben er den tørrede appelsinskal. De hvide pletter er fløden... Det er her jeg må tilstå, at jeg havde frosset fløden og tøet den op med lyeopløsningen.

Det bedste resultat jeg har fået ved at bruge fløde, er når fløden er frisk, og så tilsætte den ved let trace.

Den dufter meget diskret... jeg kunne godt have givet den lidt mere power, men jeg er meget tilfreds med den.




Denne Swril sæbe er mit først forsøg på Swirl i en spand. Da sæbemassen nåede let trace hældte jeg ca. 2,5 del sæbemasse hver i to plastikkopper, hvor jeg tilsatte henholdsvis 1 tsk. lilla mica (kosmetikfarve) og 1 tsk. grøn mica.





Dette er min Coconut rose sæbe med kokosmælk.

Det første der gik galt var, at den duftolie jeg brugte accellerere trace helt vildt, så da jeg troede at jeg skulle lave lidt swirl, så var det lyserøde næsten en stor fast klump. Da sæben havde stået i to dage skar jeg den ud - og den var blød - undtagen det lyserøde, det var hårdt nok.

Efter nogle dage var det lyse sæbe ikke blevet mere fast, og jeg syntes den var grim! Jeg var tre skridt fra skraldespanden, men besluttede at besøge min alvidende ven Google. Fantastisk der fandt jeg information om, at man kan "rebatche" sin sæbe.

Fremgangsmåden var at skære al sæben i små stykker og komme det i en kogefast pose. Jeg fordelte mit kaos i to poser. Jeg tilsatte en lille smule vand med salt i..;-).

Der blev forsøgt vandbad.... det gik lidt for langsomt til mit temperament, for al sæben skal smeltes om.

Så jeg kiggede på min mikroovn og tænkte, at den kunne bruges. Det gik så lidt hurtigere.

Da jeg havde fået smeltet det meste - med klumper - hældte jeg det i sæbeformen.

Jeg synes resultatet er ganske interessant - og selv om den ikke er klar til brug endnu, så har jeg prøvet den....den er skøn!


Nu vil jeg kaste mig over et mini album, jeg har været i gang med et stykke tid...glæder mig til at sætte billeder af det her på bloggen.

SIKKERHEDSRÅD: BLAND DIN LYEOPLØSNING UNDER EN TÆNDT EMHÆTTE ELLER VED ET ÅBENT VINDUE - INDÅND IKKE DAMPENE!

Lav sikker sæbe :-)

Thursday, January 15, 2015

Ordliste og termer er under udarbejdelse...


Har lige fornemmet at der er en del ord og termer, som er gode at være bekendt med... så jeg vil udarbejde en dynamisk liste, hvor du kan læse hvad det forskellige betyder...

Hvis det er muligt vil jeg linke til et billede eller video, for en mere visuel forklaring.

Lye - kaustisk soda

Rebatch - omsmelte en sæbe, der ikke lige blev som planlagt, glemt noget olie, farven blev ikke som ønsket - eller brug af sæberester.

Superfat - når der tilsættes noget olie efter trace. Max 5% af total olie mængde, da sæben ellers kan blive for blød og gummiagtig - ikke særlig lækker i badet.

Trace - når sæben under omrøring bliver så den minder om kagecreme - så er den klar til at hælde i form.

Let trace så har den ikke helt nået kagecreme konsistens, det er her separeres til at blande farver i.



Luksus orange creme sæbe

Jeg har lige lavet en skøn luksus creme sæbe med sweet orange æterisk olie og tørret revet appelsinskal - den dufter himmelsk.

Her er lige et par billeder. Det nederste billede viser farven bedst. Jeg har drysset tørrede morgenfrue kronblade som pynt.

Sæbeformen har jeg selv flikket sammen og jeg mener virkelig flikket :-). Den kan tage ca. 2 kg. sæbemasse.




Opskrift:

50 g       Avokado olie - økologisk
25 g       Hørfrø olie - økologisk
25 g       Shea butter - naturrent
75 g       Kakaosmør - naturrent
150 g     Rapsolie - den fra Lidl
300 g     Kokosolie
400 g     Olivenolie - pomace
75 g       Piskefløde - svarer til 38 g mælkefedt

238 g     vand (hvis du ikke bruger piskefløde, så skal du bruge 313 g vand. Fløden regnes med i vandmængden, men husk også, at når du skal lave din beregning, at mælkefedtet skal regnes med i olier).
156 g     kaustisk soda (lye - hvis du læser engelske hjemmesider, så er kaustisk soda det samme som "lye") Jeg vil fremadrettet benytte termen LYE.

Dette tilsættes først ved "trace"
20 g     sød mandelolie
7 g       sweet orange æterisk olie

Iført sikkerheds briller, gummihandsker, forklæde og langærmet trøje vejer jeg vand, fløde og lye af.
Jeg tilsætter altid ca. 1/4-1/2 tsk havsalt til vandet og lader det opløses først.

Hvorfor det..? Saltet giver en mere hård sæbe i konsistens. Hvis man bruger mange forskellige olier og meget plejende olier, så kan din sæbe godt blive noget blød i det.

Jeg har haft et par sæber, hvor jeg overvejede at smide det hele i skraldespanden - MEN DET BEHØVER DU IKKE, det kan fixes :-)

Ok - saltet er opløst, så hælder jeg stille og roligt lye'en i under omrøring. Pas på dampene - bland gerne din lye-opløsning ved et åbent vindue eller under en tændt emhætte. Opløsningen bliver meget varm, så pas på.

Jeg stiller altid mit til køl ude på min altan. Det skal gerne have en temperatur på ca. 30 grader.

Nu skal olierne forberedes og blandes. De hårde olier smelter jeg ved svag varme i en gryde, når de er smeltet hælder jeg de flydende olier i fjerner gryden fra varmen og rører olierne sammen.

Jeg hælder olierne i min lille 6l spand og når olier og lye har næsten samme temperatur hælder jeg min lyeopløsning i olien.

Det er nu, at en stavblender er en dejlig ting.... du kan blande lye og olier ved at røre, men du får ondt i armen før konsistensen bliver rigtig.

Bland lyeopløsningen og olierne med stavblenderen uden at tænde for den - bare ca. 30 sek. - tænd for stavblenderen - PAS PÅ IKKE AT SPRØJTE - blandingen er endnu ikke sæbe og er derfor stadig ætsende.

Brug stavblenderen i 30 sek. rør så i massen med blenderen slukket - tænd igen for blenderen i ca. 30 sek. Fortsæt indtil blandingen har nået let TRACE.

Hvad er TRACE? - når sæbeblandingen begynder at blive lidt tyk, som en lidt tynd kagecreme, hvor den svagt lægger dråber på overfladen, det er let trace. 

Ved let trace tilsætter du piskefløden - 10 sek med stavblenderen.

Så tilsætter du mandelolien og æterisk olie, som jeg allerede har blandet sammen.

Pisk så i ca. 30 sek.

Tilsæt appelsinskal og pisk ca. 10 sek.

Hvis massen statid er let trace, så giv den lidt længere tid, så den bliver lidt tykkere.

Æterisk olie skal helst tilsættes så sent som muligt, da denne i tilfælde kan accellere trace.

Hæld sæbemassen i din form.

Normalt vil jeg dække formen med et stykke pap og isolere den med viskestykker og et tykt håndklæde, men på grund af fløden og risiko for at den "brænder på" når sæben arbejder, så lader jeg den stå i 24 timer uden låg og isolering.

Jeg uploader billeder af den færdige sæbe i morgen.

Spørg endelig hvis der er noget som er uklart eller du er usikker på noget vedrørende ovenstående.

Jeg er selv ny på sæbeområdet og jeg lærer stadig, men har dog lavet 10 portioner sæbe og oplevet lidt af hvert....haha.


Tuesday, January 13, 2015

Håndlavet sæbe - sæbesydning - kold proces sæbe og vigtige sikkerhedsforanstaltninger!

Når man laver sæbe så vil det altid involvere kaustisk soda. Kaustisk soda er stærkt ætsende, når det ikke har gennemgået forsæbningsproces i forening med olier.

DERFOR SIKKERHED FREM FOR ALT!!!

Når du laver sæbe SKAL du iføre dig følgende:

- sikkerhedsbriller
- gummihandsker
- langærmet bluse

Sørg altid for at have en flaske eddike stående på det bord, hvor du laver din sæbe. Skulle du få noget på huden vil eddiken ophæve den ætsende effekt.

Når du hælder din Lye (kaustisk soda) i din væske sørg for god ventilation, dampene er ikke så sunde at indånde.

Sørg også for at der ikke er småbørn elle kæledyr i nærheden!

Det kan lyde meget farligt, men det er det ikke, hvis du følger de sikkerhedsforanstaltninger jeg nævner i denne post. Kaustisk soda skal behandles med respekt.

Sørg for at have køkkenrulle indenfor rækkevidde eller nogle gamle klude, for du vil sikkert spilde på bordet (det gør jeg). Det er også godt at tørre dine redskaber af med, når du er færdig med sæbemassen.

De redskaber du bruger til sæbe, skal du udelukkende bruge til sæbefremstilling. Det er ikke særlig lækkert, at bruge et målebæger i madlavningen, som du har opløst kaustisk soda i.

Hvilke redskaber har du behov for:

  • Glasskål, plastikskål, en lille spand (jeg har en 6 l spand), du kan købe en malerspand til formålet. Hvis du gerne vil bruge en metal skål, så skal det være rustfrit stål.
  • plastik røreske - ikke træske lye'en ødelægger træ.
  • silikone spatel
  • engangs kopper/krus (ikke særligt miljøvenligt), men indtil du finder nogle gode beholdere, du kan røre vand og kaustisk soda ud i. (skal kunne klare kogende vand, for når man hælder kaustisk soda i vand, så bliver det meget varmt).
  • en sæbeform - brugt mælkekarton er helt fint til at begynde med, husk der må ikke være metal/alu    på indersiden af kartonen.
  • en aflagt/billig stavblender
  • digital vægt
  • bolsjetermometer


Så, nu er du næsten klar til at gå i gang med at lave din første sæbe :-)

ET ANDET SIKKERHEDS RÅD/REGL:
- ALTID HÆLD KAUSTISK SODA NED I VAND
ALDRIG OMVENDT, SÅ SPRØJTER DET OP I ANSIGTET PÅ DIG!! Og det duer ikke...
Så altid pulver ned i vand!!!

HUSK - når den opløste kaustiske soda er gået i forbindelse med olierne (forsæbningsproces), der tager ca. 24 timer, så er risikoen for ætsning ikke længere tilstede. Det betyder dog desværre ikke, at sæben er klar til brug efter 24 timer. Sæben skal hvile i 3-5 uger hvor pH-værdien falder til hudens pH-værdi.

Der er mange gode undervisnings videoer på YouTube - jeg kan anbefale SoapQueen, der også deler mange skønne opskrifter på sæbe.

Når du skal komponere en opskrift på sæbe, er det vigtigt, at du kører din opskrift gennem en "lye-calculator". Denne beregner hvor meget kaustisk soda og vand du skal bruge til de olier du vil bruge til din sæbe.

Sæbefremstilling er kemi så der skal være styr på formlerne. Jeg var ingen ørn til hverken fysik eller kemi, så jeg er lykkelig over, at der findes et værktøj, der kan regne det ud for mig. Du finder beregneren her.

Min først sæbe var en skøn, cremet Oliven sæbe, som jeg kunne lave med det jeg havde i mine køkkenskabe.

Oliven Olie
Kokos Olie (palmin)
Vand og kaustisk soda

Prøv at komponere en opskrift ved brug af "beregneren" - til et mælkekarton skal du bruge cirka 1000g sæbemasse dette er inkl. din vandopløsning.

Hvis du ønsker at forberede dig på, at fremstille sæbe, så se nogle af SoapQueens videoer på YouTube eller på hendes hjemmeside. Se hvordan hun gør. Hun har nogle rigtig gode indledende videoer, som visuelt giver sikkerhedsreglerne.

God fornøjelse - spørg endelig hvis du er i tvivl om noget.