Thursday, January 15, 2015

Luksus orange creme sæbe

Jeg har lige lavet en skøn luksus creme sæbe med sweet orange æterisk olie og tørret revet appelsinskal - den dufter himmelsk.

Her er lige et par billeder. Det nederste billede viser farven bedst. Jeg har drysset tørrede morgenfrue kronblade som pynt.

Sæbeformen har jeg selv flikket sammen og jeg mener virkelig flikket :-). Den kan tage ca. 2 kg. sæbemasse.




Opskrift:

50 g       Avokado olie - økologisk
25 g       Hørfrø olie - økologisk
25 g       Shea butter - naturrent
75 g       Kakaosmør - naturrent
150 g     Rapsolie - den fra Lidl
300 g     Kokosolie
400 g     Olivenolie - pomace
75 g       Piskefløde - svarer til 38 g mælkefedt

238 g     vand (hvis du ikke bruger piskefløde, så skal du bruge 313 g vand. Fløden regnes med i vandmængden, men husk også, at når du skal lave din beregning, at mælkefedtet skal regnes med i olier).
156 g     kaustisk soda (lye - hvis du læser engelske hjemmesider, så er kaustisk soda det samme som "lye") Jeg vil fremadrettet benytte termen LYE.

Dette tilsættes først ved "trace"
20 g     sød mandelolie
7 g       sweet orange æterisk olie

Iført sikkerheds briller, gummihandsker, forklæde og langærmet trøje vejer jeg vand, fløde og lye af.
Jeg tilsætter altid ca. 1/4-1/2 tsk havsalt til vandet og lader det opløses først.

Hvorfor det..? Saltet giver en mere hård sæbe i konsistens. Hvis man bruger mange forskellige olier og meget plejende olier, så kan din sæbe godt blive noget blød i det.

Jeg har haft et par sæber, hvor jeg overvejede at smide det hele i skraldespanden - MEN DET BEHØVER DU IKKE, det kan fixes :-)

Ok - saltet er opløst, så hælder jeg stille og roligt lye'en i under omrøring. Pas på dampene - bland gerne din lye-opløsning ved et åbent vindue eller under en tændt emhætte. Opløsningen bliver meget varm, så pas på.

Jeg stiller altid mit til køl ude på min altan. Det skal gerne have en temperatur på ca. 30 grader.

Nu skal olierne forberedes og blandes. De hårde olier smelter jeg ved svag varme i en gryde, når de er smeltet hælder jeg de flydende olier i fjerner gryden fra varmen og rører olierne sammen.

Jeg hælder olierne i min lille 6l spand og når olier og lye har næsten samme temperatur hælder jeg min lyeopløsning i olien.

Det er nu, at en stavblender er en dejlig ting.... du kan blande lye og olier ved at røre, men du får ondt i armen før konsistensen bliver rigtig.

Bland lyeopløsningen og olierne med stavblenderen uden at tænde for den - bare ca. 30 sek. - tænd for stavblenderen - PAS PÅ IKKE AT SPRØJTE - blandingen er endnu ikke sæbe og er derfor stadig ætsende.

Brug stavblenderen i 30 sek. rør så i massen med blenderen slukket - tænd igen for blenderen i ca. 30 sek. Fortsæt indtil blandingen har nået let TRACE.

Hvad er TRACE? - når sæbeblandingen begynder at blive lidt tyk, som en lidt tynd kagecreme, hvor den svagt lægger dråber på overfladen, det er let trace. 

Ved let trace tilsætter du piskefløden - 10 sek med stavblenderen.

Så tilsætter du mandelolien og æterisk olie, som jeg allerede har blandet sammen.

Pisk så i ca. 30 sek.

Tilsæt appelsinskal og pisk ca. 10 sek.

Hvis massen statid er let trace, så giv den lidt længere tid, så den bliver lidt tykkere.

Æterisk olie skal helst tilsættes så sent som muligt, da denne i tilfælde kan accellere trace.

Hæld sæbemassen i din form.

Normalt vil jeg dække formen med et stykke pap og isolere den med viskestykker og et tykt håndklæde, men på grund af fløden og risiko for at den "brænder på" når sæben arbejder, så lader jeg den stå i 24 timer uden låg og isolering.

Jeg uploader billeder af den færdige sæbe i morgen.

Spørg endelig hvis der er noget som er uklart eller du er usikker på noget vedrørende ovenstående.

Jeg er selv ny på sæbeområdet og jeg lærer stadig, men har dog lavet 10 portioner sæbe og oplevet lidt af hvert....haha.


No comments:

Post a Comment